Nog 2 dagen Berlijn - Reisverslag uit Caputh, Duitsland van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Nog 2 dagen Berlijn - Reisverslag uit Caputh, Duitsland van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Nog 2 dagen Berlijn

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

09 Augustus 2012 | Duitsland, Caputh

Berlijn nog twee dagen en nu op dit moment net in Nederland 9-8-2012.
Dinsdag 7 augustus dagje fietsen, gewoon door Berlijn, alsof je er al jaren woont. Via Potsdammerplatz naar het wereld cultuurcentrum, maar dat was vergeefs er was geen voorstelling. Dus wat nieuws bedacht, naar het park en schloss Charlottenburg. Eerst in een supermarkt wat sushis en bubbels gekocht, want in een koninklijk park eet je koninklijk. Hierna de villa van een joodse bankiers familie die veel voor de wijk Charlottenburg heeft betekend. Als je in Berlijn bent, wil je ook wel een avondje uit, dit gedaan door naar de Bleu Man Group show te gaan in een theater aan de Potsdammerplatz. Nog een biertje gedaan op de Hackescher markt. Mocht op de terugweg naar het hotel geen hotdog, maar die ging er goed in. Zo gaan hete honden er altijd wel in. Veel gefietst, dus moe en slapen.
Woensdag 8 augustus.
Lang geslapen, hebben nog 20 minuten voor het eten, maar dat kan ook wel, elke dag dezelfde keuze: drie broodjes, paar plakjes kaas en vlees, eitje erbij en compleet gezond een lading komkommers en tomaat. Het appelje mee voor de dorst. Wij gaan vandaag de fiets weer uitproberen maar nu door wat bekende wijken en uitgaanscentra van Berlijn. Via Friedrichshain naar de cultuurbrouwerij te Prenzlauerberg, via de Bernauerstrasse waar we een monument ter aandenken aan de muur hebben bezocht. Dit is een indrukwekkende plek, want je werd hier nog geconfronteerd met hoe het in het echt was. Hierna wilde Ineke nog naar de kerk, dus op naar de Berliner Dom, hier viel Ine in slaap, nee ze was aan het nadenken, dat mag. Ik heb nog een rondje toren gedaan, maar na haar slaapje was Ine mij kwijt. We gaan de fiets wegbrengen naar de Ostbahnhoff om de fietsen weg te zetten. Met de S und U bahn naar de Schapenstraat nr 24, hier komen we in Berlijn anno 1930 in een Spiegelzaal met tafeltjes waar je drankjes en eten op kon staan naar Desiree Nick die een cabaretachtige show gaf a lá voor-oorlogs, maar totaal ongegeneerd optrad. Jammer dat ons Duits niet toereikend was, het blijft dan alleen bij de essentie, maar het gekrab aan haar kut en het wegduwen van haar borsten (welke er wel mochten zijn) behoefde geen uitleg. Poep, pies en drank was wel duidelijk, de voorstelling heette niet voor niets EEN MEISJE VAN HET VOLK hoewel ze zelf ooit getrouwd is geweest met een baron. Met de U en S weer naar de Ostbahnhoff.
Donderdag 9 augustus
Vier uur slaap, dat is kort, alles op de fiets gepakt en naar het station gefietst, overgestapt op het Hauptbahnhoff, in de IC240 Berlin-Schiphol. Op het station het ontbijt gekocht en koffie. Deze trein is precies een uurwerk, elke tijd in de folder klopt tot op de minuut. Dus over 10 minuten zijn we in Deventer, het is gek te bedenken dat je met 1300 km fietsen in een paar uur weer in Nederland bent. Het is wel klein hier en wat stopt die trein hier vaak. We stappen in Amersfoort over, zo doen we er een uurtje langer over en stappen dus een keer over i.p.v. 2 keer. We zijn om 14.15 uur weer in Leeuwarden.