Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Jodhpur

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

10 Januari 2015 | India, Jodhpur

10-1 Rustige reis naar Jodhpur.
Stipt om 9 stond Kishan klaar met zijn Toyota. Deze auto is in de 6 maanden van zijn bestaan al meer gewassen dan alle auto’s die ik gehad heb bij elkaar. Elke duivenstront of vliegenpoep moest eraf. Kishan is blij om met deze auto te mogen rijden, liever dan met een oude Tata. Beetje omgereden via Osian om daar een oude tempel te bezichtigen. Hier moesten we het maar op eigen gelegenheid doen. Dus in de oude straatjes van dit dorpje het open riool en de shit mijdend, de bedelende kinderen en bejaarden vriendelijk melden dat we niet van bedelen gediend zijn. Dan is dit een heel verschil met de luxe entourage waar we ons nu in bevinden. Drie sterren hotel, eerste klas restaurants en een super vervoer. De hele reis klopt tot nu toe van minuut tot minuut. We waren op tijd in Jodhpur en om de tijd te breken had Kishan een voorstel om ons in de tempeltuin te droppen. Dit was een goed idee en Kishan wacht wel tot we weer terug zijn. Spelende kinderen, mensen aan de picknick, kaartende mannen, verkoopsters van snuisterijen en loslopende apen. Moederaap haalde even naar mij uit omdat haar kleine op mij toe kwam lopen. ‘Kreng’ riep ik en weg was ze met de kleine op de rug. Veel bezoekers brachten oud brood en groenteresten naar de koeien, honden en apen. Een keurig gekleed meisje gaf een aantal honden een soort droge oliebolletjes. Het is dan hartverscheurend dat een haveloos en in tijden niet gewassen, stoffig, vaal uitziend meisje van dezelfde leeftijd, moeite moest doen om ook wat van die droge bolletjes te krijgen, uiteindelijk heeft ze wat bolletjes gehad. Het meisje was wel zo verstandig om het aan de honden gegeven eten, niet van deze honden af te pakken, deze honden vechten ook om elk stukje voedsel wat ze krijgen. Aan het gekrijs te horen was het bij de apen al net zo. Maar desondanks hebben we heerlijk vertoefd in deze mooie tuin. Op naar het hotel: Shree Ram International Hotel, aan de hotel boulevard. De een nog luxer dan de andere, we hebben hier twee kamers en suite, twee tv’s, bankstel, eettafel en luie stoelen. Dus relaxen maar. Op advies van Kishan even buiten de stad gegeten dit was super, echt uit voor de zaterdagavond. Buiten verschillende kampvuurtjes, groene bomen en gezellig veel bezoekers ook veel Indiase mensen. Op weg naar de wasruimte, om mijn handen te wassen, passeerde ik de keuken. Deze mocht ik wel bekijken nadat ik die vraag had gesteld. Prachtig voor elkaar met allemaal vers food en houtskool vuren.
Dus wat wilden we eten, de keuze was niet moeilijk meer; Indiaas met de keuze van de ober wat hij ons aanraadde. We hebben heerlijk gegeten. De namen van de gerechten ben ik kwijt, want het was op advies van de ober. De drang om aan de wijn te gaan heb ik nog kunnen onderdrukken (een glas wijn kost 600 roepi dit is 6x €1,31). Ik ben al een week zonder alcohol en aan de dieet coke of tonic water.
Morgen gaan we op excursie in deze stad Jodhpur (google maar). We kunnen uitslapen, de gids staat klaar om 09.30 uur, welrusten.

• 11 Januari 2015 - 17:09

Bram:

Na een middagje schaatsen kijken weer 3 verhalen op de mail. En foto's erbij is een dikke plus!
    Mooi dat op culinair gebied je ook niet hoeft te klagen. Goede gids dus. Genieten maar.