In het huis van de Maharadja - Reisverslag uit Deogarh, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu In het huis van de Maharadja - Reisverslag uit Deogarh, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

In het huis van de Maharadja

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

15 Januari 2015 | India, Deogarh

15-01
Ja ook wel eens lekker om uit te slapen. We weten niet wat ons overkomt, maar we zijn vanmorgen pas om 10 uur vertrokken naar een van de oudste tempels op het platteland, Eklingi & Nagda. Uitstappen maar en langs de chilisalpeter strooiende man lopend langs een soort van sawa’s, naar de oude tempel. Chilisalpeter is snelwerkend, dus op de plekken in het perceel die er wat minder bijstaan, strooit men het. De oude tempel is nog in een goede staat, met alle afbeeldingen over de levensprocessen die er maar mogelijk zijn. Het leven trekt aan je voorbij als een verhaal. Zo worden de afbeeldingen ook in het Hindoeïsme gezien. De beeldhouwwerkjes zijn van een bijzonder fijne structuur en dat is 800 jaar geleden gemaakt. Wij in Friesland konden maar wat tufstenen op elkaar metselen. Als je er op je gemak langs loopt, dan denk je wat was het toen een paradijs op aarde, omdat je enorm veel muziekmakend goden ziet. Veel afbeeldingen hebben te maken met voedsel klaar maken en er waren veel erotische afbeeldingen, dus een paradijselijke voorstelling. In een schitterend landelijke omgeving, hier kun je wel een paar dagen rondsjouwen, maar wij gaan verder.
Onvoorstelbaar veel marmer gezien, kilometers lang uitgehakte marmeren blokken en tot platen gezaagde stukken marmer (zoals bij ons de bomen door meerdere zagen in verschillende planken gezaagd worden). De trucks die de pas gewonnen blokken marmer vervoeren, kreunden en kraakten erover om met een slakkengang voort te schrijden, soms wel 50% overgewicht dus ipv 30 ton 45 tot 50 ton op de laadbak. Dit was horend en zichtbaar te veel.
Op naar Deogarh, waar we een ommuurde stad in rijden. Alleen toeristen taxi’s mogen naar binnen om de gasten af te zetten bij het enige hotel in deze plaats. Kishan wurmde zich door de lopende en scooter rijdende grandbazar bezoeker. Dit ging allemaal maar net omdat het een oude stad is met smalle wegen. Eindelijk zijn we dan in Deogarh Mahal, een oud fort waar we de meest luxe kamer krijgen.
Woonkamer 30 m² slaapkamer 30 m², dressroom en badkamer elk 12 m². De tussenmuren zijn bijna een meter dik zodat je het gevoel krijgt om door een tunneltje naar de andere kamer te gaan. We hebben de gehele middag voor ons zelf gehad, dus eerst maar de audiotour gedaan door dit oude paleis, gevangenis en nu weer hotel en woning van de oude Maharana familie. We leven dus in een 450 jaar oud fort. De oorspronkelijke familie heeft het weer opgeknapt en laat het gehele stadje er van mee profiteren. Nog een wandeling gemaakt in de landelijke omgeving en met een oude Nissan legertruck ons op safari gewaand. De oude madam die hier nog woont heeft op haar 13de met haar neefje 14 jaar oud, elk een panter geschoten, dat kon toen nog, maar nu heeft ze er wel spijt van.
Hoe je dit moet rijmen in de Hindoe cultuur is voor mij een raadsel. Je mag geen dieren doden, alleen lagere kasten eten vlees, zeker geen koeien en je doodt geen dieren omdat hier voorouders of kennissen in terug gekomen kunnen zijn. Misschien dat de enorme rijkdom van de maharadja’s een excuus was om toch te mogen jagen, ik zal dit nog eens navragen. Voorlopig genieten we van de luxe en pracht en praal. Hier is ook een (kunstmatig) meer, zoals bijna bij elk dorp of stadje om het moessonwater te bewaren voor deze tijd. Morgen weer uitslapen, het kan niet stuk.