Dubai sky high - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Dubai sky high - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Dubai sky high

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

05 Januari 2017 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

5 januari Dubai sky high

Voor het slapen nog een ontbijtje gehad, na zo’n reis slaapt het goed met een wat vollere maag. Twee wekkers gezet (wat is zo’n mobieltje toch handig.) De wandelschoenen aan en naar de metro. De eerste en enige onbemande metro ter wereld. Het is iedereen aan te raden om met de metro te gaan, kost geen drol en je ziet veel, want hij loopt merendeels bovengronds. Je staat er versteld van wat een wolkenkrabbers, je ziet hier de meeste hoogste gebouwen ter wereld, de een in nog een futuristische styling dan de ander. Ze blinken en stralen je tegemoet. Meer dan 200 gebouwen van hoger dan 300 meter, zeg maar Eifeltorens van steen. Dan verbaas je je dat er nog honderden bouwputten zijn waar uiteraard de donkere bevolking uit zuid Azië aan het werk is. Het aantal autochtone inwoners van Dubai is 200.000 zei een taxi chauffeur, de rest van de miljoenen komt uit Pakistan, India, Bangladesh, Thailand, Korea, Indonesië en de Filipijnen, plus de expats uit het westen. Dubai kan zonder de hulp van deze mensen niet bestaan, maar misschien is het wel een luchtbel die op een keer uit elkaar knalt. Nu gaat men redelijk goed met elkaar om. Maar er is ook een andere kant aan dit plaatje, door enkele bedrijven wordt men als loonslaaf gegijzeld. Maar up naar het hoogste punt dat wij in een gebouw mochten bereiken. Een overdekte verbinding van enkele kilometers vanaf de metro naar de Dubai mall (winkelcentrum) met lopende rolbanden zorgen ervoor dat je koel en snel de mall bereikt heb. Maar dan begint het wandelen door de honderden winkels vol glammer en glitter. De zoektocht naar de entree van de Toren was niet zo eenvoudig, maar via een omgang langs de fonteinen en watervallen zijn we terug in de shopping mall op het goede plakje aangekomen. Fullspeed naar de hoogste plek waar we met de lift konden komen. Waanzinnig dat je over de andere wolkenkrabbers heen kunt kijken en dan de schaduw van de toren reikte eindeloos ver. Leuk om vanaf deze hoogte een aantal van de absurde opgespoten eilanden te zien waaronder Palm Island. Nog op de valreep de James Bond tentoonstelling gezien, Ineke vond het zelfs leuk. In de Mall is het grootste zeeaquarium ter wereld te zien, schitterend. Via de airco gekoelde wandelgang enkele kilometers terug naar de metro. Op naar het strand Jumeirah beach het meest luxe strand ter wereld. Hier wat rondgeslenterd en om niet te veel aan te komen een heerlijke garnalensalade gegeten om in stijl te blijven. Met de metro terug en onderweg eruit om nog even langs de kade van Dubai Kreek te lopen. Wat een torens en wat een lichteffecten. Als ik aan mijn energiebesparing denk met die paar ledlampjes, dan slaat het echt nergens op.
Tijd om naar het hotel te gaan.

• 08 Januari 2017 - 19:00

Marian:

Hallo Fam

Wat een ervaring om daar te zijn Op een plek waar alles zo uit het niets is opgebouwd.
    Ja Eric die paar lampjes van ons in huis vallen natuurlijk in het niet bij wst je gezirn hebt

vr gr Marian.

g