oude culturen gaan ten onder in het groen - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu oude culturen gaan ten onder in het groen - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

oude culturen gaan ten onder in het groen

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

10 Januari 2017 | Sri Lanka, Anuradhapura

10 januari op zoek naar oude culturen
Lekker uitgeslapen en voor het eerst een westers ontbijt. De tuktuk met fancy uitstraling stond om negen uur klaar: de gehele dag op de kletter met geknetter. De driver sprak vloeiend Engels wat het zeer plezierig maakte om met hem de gehele dag op te trekken. We waren ook blij dat het dak van de tuktuk bescherming bood aan de verzengende zonnestralen. Bij het bezoeken van deze eerste oude stad van Sri Lanka kom je veel oude ruïnes en tempels tegen. Bij elke immens grote stupa moesten de schoenen uit en het hoofd bloot. Daar heb ik geen moeite mee maar wel als je op de bakplaat aanvoelende stenen moet lopen en dan met een schrale zon op je hoofd, die een omgevingstemperatuur van 33 graden veroorzaakte. Dus blij dat we niet voor de fiets of wandeling hebben gekozen. Wandelen tussen de oude ruïnes verspreid over 50 vierkante km is te doen, maar je ziet maar een klein deel. Deze stad kende vijf eeuwen voor Christus al bewoning met 119 koningen die elkaar opvolgden, huizen van baksteen met twee verdiepingen kloosters met 3000 tot 5000 monniken. Denken wij Nederlanders nog steeds dat we waterwerken uitgevonden hebben, in deze stad had men zelfreinigende bronnen, vijvers, badgelegenheden en watersystemen aangelegd om de mensen, dieren en planten van hun waterbehoefte te voorzien. Volgens mij hebben onze Hollandse bezetters dit gewoon hier afgekeken. Voor meer informatie Dewanampiya Tissa.
Tussen de middag een break gehad in het lakeview restaurant waar we van het eten en het uitzicht genoten, we keken uit op de Stupa van Mihintale. Dit moet een mooie omgeving zijn, maar we gaan morgen naar Tricomalee met de bus.