11 jan weg(mis)gebruikers - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu 11 jan weg(mis)gebruikers - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

11 jan weg(mis)gebruikers

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

11 Januari 2017 | Sri Lanka, Trincomalee

11 januari 2017 wegmisbruikers
Vanmorgen op het gemak alles ingepakt en rustig in de tuin aan het ontbijt, wat een lustoord zoveel verschillende vogels heb ik thuis niet om me heen. We gaan zeker nog een vogeltocht maken, niet vliegend natuurlijk en met leiding. We hebben een lunchpakket laten maken in ons verblijf en op naar het busstation voor de bus naar Trincomalee, een oude nederzetting van Portugezen en Hollanders. We logeren nu bij Dyke Resort aan de Dijkstraat. Hollandser kan het niet. Mooi met de bus als je wel eens naar het tv programma wegmisbruikers kijkt, dan kon deze chauffeur er wel wat van. Full speed van start om een volle bus nog voller te krijgen, alles wat maar een beetje leek op een mogelijke passagier werd in de bus geluld, proppen heet dat. Na ongeveer 1,5 uur een pitstop, niet officieel nee de chauffeur ging een helmenzaak in om een helm te kopen, daar leek het op. Hij kon het niet eens worden over de prijs. Maar wat schetst mijn verbazing, hij ging verder in een gewoon tempo, misschien was zijn baas ingestapt daar zullen we nooit achter komen. Maar zodra het op de weg en in de bebouwde kom drukker werd, ging de voet op het gas al pratend en sms-end. Met één hand sturen werd de ware wegmisbruiker zichtbaar. Met stalen zenuwen reed hij iedereen voorbij, de tegenliggers zochten gewoon een veilig heenkomen in de berm of stonden beduusd stil. Wel spannend en je valt er niet bij in slaap het houdt je waker.
Aangekomen in the old dutch nederzetting, op naar het verblijf, een hippie achtig bouwwerk met de tuin op zee. Aardige mensen die gelijk een bakje koffie aanboden om daarmee op hun terras wat bij te komen van de reis. Om 19 uur gereserveerd om de door ons bestelde vis te eten. Tijd genoeg voor een wandeling, prachtig om het gerestaureerde verblijf van de oud Hollandse gezant die destijds hier het bewind voerde. Prachtig gerestaureerd maar al weer in staat van ontbinding, de koeien van de medewerkers waren de natuurlijke grasmaaier.
Nog wat doorslenteren en op de geur afgaand kwamen we op de vismarkt uit. Achter de markt kwamen de dagvissers een voor een binnen om hun vangst te laten verkopen, wat een tonijn werd er aangebracht, ook veel kleintjes.
Terug naar het verblijf om de bestelde vis te nuttigen, goed van smaak maar ietsepietsie droog. Een droge witte was de uitkomst geweest, maar deze maand ben ik even geheel onthouder. Zit dit verhaal te tikken met uitzicht over de golf van Bengalen met een felle volle maan die een spoor op de golven achterlaat.
Geen muggen, wat wel weet ik nog niet, maar ik stop nu om wat van het geruis en het schijnsel van de maan te genieten.