Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Jaisalmer

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

09 Januari 2015 | India, Jaisalmer

09-01 Tocht door de desert on a camelback.

De gids had ons zomaar gevonden, het is niet druk dus moesten wij wel zijn klanten zijn. Eerst naar het Gardi Sar meer gegaan. Dit is een beetje vervuild en voorzien van water dat via een 60 kilometer pijpleiding uit het Indira Gandi Canal komt. Het is maar goed dat dit water wat uit de Himalaya komt, schoon is. Zo blijven de meervallen nog in leven. Meterslange vissen waren geen uitzondering, gevoerd door het overgebleven brood dat door de toeristen graag naar de vissen werd gegooid om ze in ieder geval te kunnen zien.
En dan te bedenken dat bij heilige feestdagen de Hindu gelovigen ook in dit openbaar riool kopje ondergaan. Volgens de gids met dichtgeknepen neus en wel zo snel dat je er niet nat van werd, hier zet ik vraagtekens bij. Hierna zijn we langzaam naar het Jaisalmer Fort gelopen. In dit fort een zeer oude tempel bezocht die tot de jain kaste behoort, een afdeling van het hindoeisme met kooplieden en handelaren als kasteleden.
Deze kaste is zeer rijk en heeft meer dan 350 grote zaken in India. Er zijn ongeveer 2 miljoen aanhangers en ze hebben met elkaar de markt van stoffen, juwelen etc in handen.
De gebouwen in de oude stad binnen de muren van het fort waren niet allemaal in een gave toestand, maar desondanks is het bezoek aan deze gouden stad de moeite waard (geel zandsteen). Lunch geregeld door de gids eind buiten de stad, was uitstekend. Men hield er ook konijnen, deze hebben zich zoals het deze dieren betaamt uitgebreid van een ouderstel tot inmiddels meer dan 60 beesten (inteelt). Waar zal dit eindigen, men eet deze dieren niet en loslaten is ook al wat vindt de ober, het begon toch wel veel te worden.
Na de lunch relaxen in het hotel om om 16.00 uur richting TAR desert te gaan. We waren daar niet alleen, busladingen met Indiase dagjesmensen waren er ook. We werden keurig afgezet bij twee kamelen (het zijn dromedarissen) om op hun rug de zandduinen in te gaan om de zonsondergang te aanschouwen. Het was een echte kamelen karavaan, zoveel liepen er wel achter elkaar. Wiegelend van voor naar achter van links naar rechts kan je een beetje het dronkemans gevoel ervaren, maar veel toeristen hadden daar niet genoeg aan en gingen zich te buiten aan bier, getuige de honderden lege bierflessen aan de kant van de route.
De zon gaat hier op dit moment onder om ongeveer 18.00 uur. We moesten nog 50 km terug rijden naar het hotel. We wilden nu wel eens in een drukkere gelegenheid eten, dus met de tuktuk op naar de binnenstad. Gezellig en lekker gegeten en naar Indiase live muziek geluisterd.