Op naar de heilige bron en spirituele stad Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Op naar de heilige bron en spirituele stad Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Op naar de heilige bron en spirituele stad Pushkar

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

16 Januari 2015 | India, Pushkar

We hebben een rustige reis gehad. Het landschap wordt minder bergachtig, wel heuvelig en in de laagvlakten die vlak zijn, veel groene graanpercelen. Hier kan men twee keer per jaar oogsten, soms als men groenten verbouwt drie keer. De wegen zijn echt boven verwachting goed, alleen wat koeien en geiten die zich niets van verkeersregels aantrekken of zoals vandaag een trucker die gewoon luid toeterend en met de lichten knipperend op ons af kwam rijden. Onze driver wordt er niet warm of koud van en manoeuvreert zijn Toyota zonder ook maar een keer te twijfelen veilig door het verkeer.
Pitstop gemaakt, uiteraard bij een op toeristen georiënteerd restaurant, waar de paper boy ons al op stond te wachten. Na deze sanitaire stop nog een uurtje in een steeds lager wordend berglandschap met steeds meer groene tarwe percelen, met op de rotsachtige delen, geiten schapen en koeien. Hier en daar een pluimveestal, wat zullen die kippen het in de moessontijd warm hebben in een buitentemp van 40 graden of meer.
In Pushkar aangekomen eerst een kilometer gezwommen, ik ben er nu nog koud van, het is hier winter en de watertemp ongeveer 15 graden. Na het zwemmen zijn we door een jonge Brahma monnik door het spirituele Pushkar rondgeleid. Na een vraag van hem of we met hem de oppergod Brahma een offer wilden brengen en te bidden voor alles wat we maar wilden wensen, hebben we ja gezegd, omdat deze monnik aangaf dat het ook helpt als je geen Hindoe bent het maakt niets uit; het moment van devotie telt. Aldus werd het voor ons een spirituele rondgang, waarbij we een van de oudste en weinige tempels ter ere van Brahma hebben bezocht. Bij het heilige meer Pushkar hebben we mantra’s uitgesproken door de gids na te zeggen voor heel veel wereldse zaken van familie, kinderen en kleinkinderen. Op verzoek van ons hebben we de mantra’s herhaald voor de gezondheid van de familie en alle vrienden, het was wel een aangrijpende bezigheid. Na de offerbox voor de minst bedeelden te hebben gespekt en een kwitantie hebben ontvangen, zijn we met de monnik door het stadje gegaan, waar een jaren 60 sfeertje hing met hier en daar wat oude grijsaards aan de marihuana. Het meer is een natuurlijk meer. De hindoes geloven dat Brahma hier met een lotusbloem een demon overwon. Op de drie plaatsen waar de ronddwarrelende bloemblaadjes terechtkwamen, ontstonden meren. Het stadje heeft 400 tempels.
Op naar het hotel waar we verleid werden om een geheel vegetarische maaltijd te nuttigen. Die was zeer goed van kwaliteit en smaak. Ik heb de nasmaak van de koriander nog in de mond.