Contrast - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Contrast - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Contrast

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

15 Januari 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Op weg naar het vliegveld van Lalibela is het raar om een auto met een Nederlands kenteken tegen te komen, die de weg kwijt was. Sisay heeft ze op het goede spoor gezet.
Gisteren 14de zaten we bijna in Aksum. Op de vliegtuigtrap komt een beambte ons ophalen of we maar even mee wilden komen, de rugzakken opzoeken en wij ons maar afvragen wat gebeurt er, dan is het mooi balen dat je niet allemaal dezelfde taal spreekt. Alles weer opnieuw door de veiligheidsdienst en deze keer was het helemaal mis. Ineke moet wel zes keer opnieuw spul uit de dagrugzak halen tot ze door hadden dat in een ringbandmap stukjes ijzer in zich heeft. Uurtje wachten en dan op naar Addis. Mooi niet, eerst nog even wat toeristen uit Gondar ophalen en daarna naar Addis. Ging allemaal goed verder. Het busje stond al klaar om ons naar het hotel te brengen, met een gedateerd oud interieur. Een uitzicht wat nogal een groot contrast is met het uitzicht van het vorige hotel. We hebben nog een museum gedaan om daarna in een nieuw ingericht restaurant te eten, luxe en super eten wel uit het land. Met de taxi terug en natuurlijk teveel betaald, niet een wilde ons terugbrengen voor 30 birr, alsof ze het afgesproken hadden. Vandaag de 15de naar een paar kerken geweest, als je er niet tegen kunt om zoveer protheses, kreupelen, melaatsen en half en hele blinden te zien, dan moet je niet op prime time kerken gaan bezoeken. Men mag buiten het kerkterrein niet meer bedelen, maar ja, hoe kom je anders aan eten, voor velen van deze gehandicapten is het de enige bron van inkomen om slechts brood te kopen, zelfs injera is te kostbaar voor velen, omdat tef duurder is dan tarwe. Het etnologisch museum met een bezoek vereerd, hetgeen de moeite waard was; dit is een must voor alle Ethiopiergangers. Doen, je kunt ook nog in het bed van de Keizer duiken en je opfrissen in de badkamer van zijn keizerlijke paleis. Vandaag de gehele stad van de ene plek naar de andere doorgereisd, voor een tot drie birr per reis (1 birr is nog geen 5 eurocent], dit is nogal wat goedkoper dan de Lada taxi's, maar met wat meer risico, zoals vanmiddag de eerste versnelling niet wilde en we midden op een rontonde stonden te martelen.
Om vier uur zijn we opgehaald door een mede sister soroptimist van Ineke om bij haar op bezoek te gaan. Koffie gebrand, wierook gestookt en het koffie ritueel meeegemaakt. Geweldig om bij haar op bezoek te zijn geweest. Zij is direktrice van een organisatie die vrouwen leert zelfstandig te worden, zodat ze met hun opgerichte bedrijfjes [met micro krediet] zichzelf kunnen redden. We hebben weer veel geleerd en ervaren hoe het leven in Ethiopië werkt. Als enige van de familie overgebleven, had ze ook nog de zorg en inwoning van de kinderen van overleden broers en zusters voor haar rekening genomen.
Je kunt haar organisatie helpen kijk maar even op www.wise.org.et. We hebben weer veel indrukken opgedaan, ga nu nog een paar plaatjes zoeken en wens jullie alle liefs.