Van groen naar rood en geel - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Van groen naar rood en geel - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Van groen naar rood en geel

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

22 Januari 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Prachtig reisweer en ook een prachtige reisdag, de eerste 200 km door een zeer groen landschap, met bananen, koffie en alle andere soorten vruchten, nog wat bananen en ananas gekocht voor onderweg. Zeer voorspoedige reis gehad op wat kadavers na, het is toch wel erg dat men een aangereden dier zomaar laat liggen. Wil je een keer stoppen om een foto van het landschap te maken dan staan daar zomaar uit het niets opkomend tien tot twintig kinderen rond de Landcruiser, eigenlijk levensgevaarlijk want ze letten dan geheel niet op het overige verkeer. Het zijn echtwaar dotjes van kinderen, met motjes in hun kleren. Ze hebben maar een paar Engelse woorden tot hun beschikking: He You en money farangi, dit is wel jammer. Teddy doet zijn best, we stuiteren dan echt af en toe het landschap in om naar een zeer oude begraafplaats te gaan waar opa van 99 de baas is en meer dan 40 tot 60 kleinkinderen heeft. Maar zijn vrouw leek mij dan ook veel jonger, ik kon niet te weten komen hoeveel vrouwen hij versleten heeft, excuseer mij dit taalgebruik. Dan zijn de bananenbomen en koffieplanten op en duiken we het termieten landschap in. Wat zijn daar een schoorstenen gebouwd door die mieren, nog nooit zoveel termietenheuvels bijelkaar gezien. Op plaatsen waar ze niet voorkomen kan men landbouw bedrijven. Hup maar weer de weg af naar een eengezins nederzetting, om te vragen of we wat foto's mochten maken. Prachtig de vrouw des huizes heeft vol enthousiasme haar hele hebben en houden laten zien, dan ga je wel even nadenken, hoe dit mogelijk is om te overleven. Weer en route op de doorgaande weg naar Kenia ONGEVEER NOG 150 KM, steekt er voor ons een kudde kamelen over zoals ze de drommedarissen hier noemen. Deze nomaden eten kamelenvlees, drinken de melk, dragen Camel jassen en slapen in een hut van kamelenvel, de kameel is alles, en meer hebben ze niet nodig zelfs geen Camel sigaret. Overigens, roken doen de mensen hier niet, of je moet teveel verdienen, dus stoppen maar met roken zou ik ieder toewensen. Van het geld dat je overhoudt kun je mooi een NGO projectje steunen. Ben toch wel moe geworden dus tot de volgende, groeten allemaal, E en I

• 24 Januari 2011 - 10:33

Trijntje Pasma:

Jullie adres van Rennie gekregen en nu de verhalen gelezen en de vele foto's bekeken. Prachtig, Ethiopië staat zeker ook nog op mijn verlanglijstje. Mocht het binnenkort zover zijn dan kom ik aankloppen voor wat info. In Boksum komt nu het zonnetje door de wolken, eindelijk, het is dagen grijs en miezerig geweest. Oant sjen.

• 26 Januari 2011 - 12:23

Marloes:

he papsenmams,

Al een tijdje uit de lucht zie ik, zal wel wennen zijn om niet te kunnen schrijven of is er genoeg anders te doen? ik denk het wel! Nog een paar daagjes en dan weer terug! Ben benieuwd naar de andere verhalen en de andere foto's natuurlijk. Geniet van de laaste daagjes en fijn als jullie straks weer thuis zijn. Dank voor jullie sms, Tot snel, kus loes