Geleb tribe - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Geleb tribe - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Geleb tribe

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

27 Januari 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Maandag 24 januari zeer vroeg opstaan om naar de Omo river te rijden, langzaam over de gravel. Aangekomen in Omorate, daar de rivier de Omo oversteken echt in een uitgeholde boomstam, moest wel een beetje dwars zitten, want mijn kont is breder dan een boom. Laag water, dus gevaarlijk steile oever opklouteren, Ineke geholpen door de speciale gids, die ons begeleidde. Nog een paar km lopen om een dorpje van deze Geleb tribe te bezoeken zonder andere toeristen tegen te komen. Wat duurt het lang om door het stof en in die hitte te lopen, het lijkt wel of Ethiopie aan het vlak worden is, spontaan stijgt het stof op met de vele windhoosjes die om ons heen draaien. Tegelijk zit je neus en ogen vol zand. Het verdwijnt richting Kenia, zoals al het zand dat door erosie in de rivier komt, ook naar het Turkana meer in Kenia vervoerd wordt. Zal de aarde dan toch plat zijn over miljoenen jaren? Wat een afzien voor deze Geleb tribe om hier in de verzengende hitte te moeten wonen en werken. Terug aan de overkant komen we het Nederlandse stel weer tegen die we eerder de weggewezen hebben. Ze wilden de rivier de Omo oversteken om naar Kenia te gaan, maar de overzet kostte meer dan 150 euro´s; misschien staan ze er nog. Weer terug naar de Buska Lodge in Turmi voor de lunch. Hebben wij geluk of pech, om het bulljumpen te mogen meemaken; dit is de inwijding en voorbereiding van het huwelijk van de Hamar tribe. Om tot de familie van de man te mogen behoren worden de meisjes met twijgen tot bloedens toe geslagen. Niet achterelkaar, maar gedurende een twee uur durende dans. Trans af en toe, het aantal geselstrepen was niet meer te tellen. De toekomstige bruid gaf geen krimp, want in trans voel je niet zoveel. De geseling is nodig om alle kwalijke tekenen van de familiekant van de bruid uit te drijve; misschien een vorm van temmen, het ging mij te ver. De jongeman onderging een geheime ceremonie, waarbij ons verzocht werd om niet te kijken. Dan heb je toch nog wat van die toeristen die menen dat ze dat geheime ritueel moeten verstoren, vreselijk eigenlijk. De jongeman moet zijn mannelijke durf en moed tonen door naakt over acht runderen te lopen. Lukt dit, dan zal zijn huwelijk slagen, vreemde ervaring. s'Nachts weer naar de luxe negerhut van oom Tom. Groetjes allemaal.

• 28 Januari 2011 - 10:07

Rino En Rennie:

Hallo Erick en Ineke,
    De reis zit er bijna op !
    Voor de laatste dagen nog veel plezier en goede terugreis gewenst.
    Het ijs zat hier van morgen op de ramen van de auto en de berichten zijn, nog een paar winterse dagen.
    Handig als je iets warms bij je hebt als je aankomt in Nederland. De temperatuur,s overgang lijkt erg groot'
    Maar de zon schijn hier, als je binnen zit lijkt het prachtig maar buiten is het is erg koud.
    Gister had ik tijdens de wandeling een muts en een pet erover, een sjaal voor mijn gezicht.
    Tot ziens! Fokke of zal op tijd de temperatuur regelen zodat jullie niet in een koud huis komen.
    Klaas Irma Hiske en Jorrit zitten lekker in de ZON op een de mooi warm eiland. HEERLIJK!!!!!!!!!!!!

• 28 Januari 2011 - 12:55

Marian:

Goede reis terug en welkom in een koud Nederland ,maar wel zonnig

dikke zoen je zus Marian