Van betonbed naar boxspring - Reisverslag uit Tambacounda, Senegal van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Van betonbed naar boxspring - Reisverslag uit Tambacounda, Senegal van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Van betonbed naar boxspring

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

11 Januari 2012 | Senegal, Tambacounda

Alles afkloppen, de reis gaat zeer voorspoedig, opkomende en vertrekkende verkoudheden daargelaten. We hebben eergisteren aan een meertje gegeten in een typisch Jola dorp Toumanitenda, waar men zelf een camp runt om ons en zichzelf te dienen, een Eco Camp. Zonne energie en alles bio, zover zijn wij nog niet.
Enkele vrouwen waren de oesters van de mangrovewortels aan het afhakken en marktklaar aan het maken. Na wat achs en uchs over de weg en de marktjes zijn we eergisteren gaan slapen in Tendaba. Een prachtig camp aan de oever van The Gambia. Vanuit hier nog een boottochtje gemaakt in de kreken om vogeltjes te spotten. Kees blijft toch wel een oude fruitteler, 'op mijn land geen vogels in het fruit' en klapt uit gewoonte even luid in zijn handen. Prachtig om dit vaartochtje net voor ondergaande zon te mogen meemaken. Er waren drie snelle krokodillen, veel reigersoorten en de vele soorten ijsvogeltjes niet te vergeten. We zijn hier het slapen begonnen op een schuimpje van 5 centimeter dik met een zeer lage drukweerstand. Wat bleek nu: de oudjes hebben het beton gekoesterd en de jongeren hadden alreeds een springbox. Gisteren zijn we daar op tijd vertrokken om naar Georgetown te reizen. We zijn de dag goed begonnen door een bezoek te brengen aan het lokale schooltje, je had die kinderen en Cees moeten zien dansen voor een pen en schriftjes. Hier hebben we de oude slavenkampen van de Engelsen gezien en uiteraard nog meer achterlatingen uit de koloniale tijd. Uiteraard misten we deze avond de traditonele dans niet. Nadat wij genoeg swingende konten en temperamentvolle benen hadden zien bewegen, dachten we, nu is het onze beurt. Vanmorgen vroeg op om nog verder richting Senegal te reizen. Dat gaat voortreffelijk dankzij de aanleg van de wegen door Ballast Nedam. Op naar de grens waar we weer een horde kinderen achter ons aan kregen. Ze willen allemaal een lege fles of op de foto, liefst allebei. Voor de grens was het nog 20 km ploegen met een bus door het zand om de grensovergang te bereiken. Na de grens opnieuw een pad van 20 km om daarna nog wat te skien op de weg en de laatse km door te glijden naar Tambacounda. Hier liggen we allemaal aan de rand van het gevulde zwembad met een prachtkamer achter ons. Als het straks weer wat afkoelt, gaan we op excursie. Tot zover, zoals je ziet, alles goed hier.

• 11 Januari 2012 - 20:14

Bram:

Goed om te lezen dat jullie je goed vermaken op de reis/excursies. Geen woord over de warmte vind ik appart. De 37-38 graden bij jullie zal anders aanvoelen dan dat het ons zou overkomen in Nederland. Ook mooi dat je regelmatig iets van je kunt laten horen uit die landen. Slapen op beton en toch even op internet. Geniet nog.

• 11 Januari 2012 - 22:35

RINO EN RENNIE:

Wat alweer mooie foto's, voor die drie mooie vrouwen, wat prachtige kleding en mooi haar.
    En dat kleine kindje, prachtig! Dat jullie fijn dat jullie mooi weer hebben, lijkt me heerlijk.
    De temperatuur is hier goed maar de lucht is nog steeds grauw en grijs,
    Veel plezier en de hartelijke groeten voor jullie allemaal Rino en Rennie
    P.s. Wanneer is Kees jarig? dan kunnen wij hem ook even feliciteren.

• 12 Januari 2012 - 10:21

Ellen:

He pap en mam

leuk om jullie verhalen nu een keer te kunnen lezen tijdens jullie reis, ik zag op de foto's al een mooie naaimachine en geweldige stoffen :D
    Gen
    iet er van en wacht op jullie volgende verhaal!!!

Liefs el

• 13 Januari 2012 - 11:41

Suz:

He he

Het is maar goed dat opa Kees heeft leren (s)pingen en dansen van zijn kleindochter.
    Mooie foto's en heerlijk weer.

suz

• 13 Januari 2012 - 19:19

Toos :

De foto's zien er allemaal mooi en kleurrijk uit.
    Je hebt vast wel een paar mooie lapjes op de markt kunnen kopen, Marian.
    Het is leuk om af en toe iets van jullie reisverslag te kunnen lezen.
    Cees, het is wel apart om in Afrika 60 te mogen worden, is wel even iets anders dan in Deventer. Maar ja, je hebt altijd baas boven baas.
    Veel plezier nog met z'n viertjes, geniet van de blauwe luchten en temperatuur, hier is het koud en grijs.
    Groeten Ton en Toos

• 14 Januari 2012 - 17:29

Hans:

Zus en zwager,
    Toch leuk om het weer even te lezen.OIk ben het vorige weekend met de jongens naar Terschelling geweest.Erg leuk, maar ik wist niet dat de overtocht zo duur was.Geen risken maar rummicuppen. Kratje biet mee maar de boys verkozen ook de wijn. De twee flesssen waren al de eerste vrijdagavond op. De lokale SPAR-wijn was niet te drinken Een volgende keer of langer of dichter bij. Sanne gaat begin februari drie weken kitesurfen in Mexico met zijn lagere school vriend Anton,en Frank een week skiën in Oostenrijk met een groep van 20(incl.Esmée). Gelijk hebben ze, al betekent dat voor Sanne geen inkomsten in die periode.
    Ik kom jullie wel weer eens opzoeken in het voorjaar of eerder wanner het uitkomt.En jullie zijn natuurlijk welkom in mijn gipsperiode. Eerst maar opereren en zes weken gips. Ik zie wel een beetje op tegen het geheel maar met name de periode dat ik weer ga lopen..
    Groet uit een kouder wordend Nederland.(vannacht voor het eerst nachtvorst voorspeld).
    Groet en take care.
    Hans

• 16 Januari 2012 - 21:13

Astrid:

hallo daar,

ik moest even op zoek naar jullie verslagen; geen linkje...
    Afrika ziet er prachtig uit!
    Ik hou me aanbevolen voor een mooie lap (lapje??)
    Zal Anne de HIV voorlichtingsborden laten zien.
    Heb het goed daar.
    Rik en Astrid

• 24 Januari 2012 - 10:58

RINO EN RENNIE:

Hallo Luitjes,
    Wat een mooie kleurrijke foto's heb ik net van jullie bekeken, prachtig zijn ze.
    Wat maken jullie wat mee, super!