En route á pied - Reisverslag uit Dakar, Senegal van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu En route á pied - Reisverslag uit Dakar, Senegal van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

En route á pied

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

23 Januari 2012 | Senegal, Dakar

Gisteren 22 jan een begin gemaakt met de wandeltocht langs de paneau's in deze mooie en verlopen stad. Prachtige huizen en versleten zooi, moskeeen en kerken naast elkaar, oude koloniale invloeden in overvloed. Frans ontbijtje, entrecootje en sol au muniere, naast de couscous en de yassa poulet, sterke koffie naast de langethe, (thee die van een meter in het glas ploft, zonder spatjes.) Weinig last van opdringerige mensen, dus het avontuur maar aangegaan om naar het eiland aan de atlantic te gaan, de Barbarie genaamd. Een prachtige visserstad met ontelbare inwoners en een schare kinderen als waren ze aan de lopende band verwekt. Uit gesprek met een van de wat beter geklede mensen die ook tussen de terugkomende vissers op het strand stonden, kon ik opmaken dat 4 vrouwen geen uitzondering is en dat je dan nog in bed kunt duiken met wie zich maar aandient, barbaars, maar wel sociaal. Zo staan alle vrouwen op het strand om een of twee vissen te krijgen en dan nog even een paar vissen vragen aan je laatste slaapje, dan heb je zomaar een maaltijd bij elkaar voor de grote kinderschaar. Men noemt dit deel van St Louis ook wel het Calcutta van Senegal, de middelste lettergreep doet hier wel zijn eer aan. Prachtig en gevaarlijk hoe de scheepjes met een rotvaart het strand op vlogen, om daarna door een man of wat in bedwang gehouden te worden om niet vol water te lopen. De vangst was zeer goed die dag, de centeur noemt men deze vis.

Vandaag 23 januari een bezoek gebracht aan het beroemde Djoudj park. Erheen met de taxi en een gids en beslist de moeite waard. De zwaluwtjes die op weg zijn naar Europa vlogen in zeer grote getalen om ons heen. Ze komen hier op krachten om de oversteek over het gortdroge Mauritanie te maken. Onze ornitologische kennis is tijdelijk flink toegenoemen, maar om al die verschillende vogels nu weer te benoemen, is ondoenlijk. De pelikaan die tussen dit gebied en Zuid Afrika of Roemenie trekt, was druk doende een nageslacht aan het grootbrengen. Met meer pelikanen op een vierkante meter dan wettelijk is toegestaan en dat uit vrije wil. De enorme penetrante ammoniaklucht deed je de adembenemen, zoals ook de enorm mooie manier van vliegen van deze dieren, prachtig geweldig eigenlijk.
Terug in St Louis eerst gegeten bij een Moor, die ervoor pleitte om maar in God te geloven (Allah). Een of meer vrouwen, twee of twintig kinderen: Allah zorgt ervoor dat je niets te kort komt(geldt denk ik, alleen maar voor de mannen). Vanmiddag heeft Ineke zich haar hebbedingetje de Iphone laten ontfutselen, wel even balen en een hoop ellende om wat anders te regelen, mooi shit. Aangifte gedaan, gaat sneller dan in Nederland, nog met pen en papier, even opschrijven. Je krijgt een nummer mee UNIEK, en daar moet je het mee doen. Als de verzekering het niet gelooft, dan bellen ze maar met dit bureau en vragen naar dit unieke nummer; we wachten maar af.
We hebben net gegeten in ons hotel du Palais, goed en een stevige koffie erachteraan. Morgen gaan we op weg naar Dakar.

• 24 Januari 2012 - 11:26

RINO EN RENNIE:

Hallo Luitjes,
    Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt, heel mooi.
    Lief van je dat je belde Erick , bedankt voor je medeleven, ook van Rino bedankt.
    Hij is wel naar het sporten geweest tijdens jouw afwezigheid, goed he".
    groetjes en veel plezier verder. Rennie

• 24 Januari 2012 - 13:37

Meintje:

Hallo medereizigers,

Tis wel raar zonder jullie en dan ook nog weer terug in het koude Nederland. Ik zie dat jullie vreemde avonturen beleven, maar helaas ook geript zijn dus. Naar dat dit gebeurt. In Dakar nog meer opletten heb ik me laten vertellen.
    Nog veel plezier daar

• 24 Januari 2012 - 17:47

Marian:

Hallo fam
    Het is eigenlijk wel apart dat jullie daar zijn. Jullie maken er nog wel een hele mooie bijzondere trip van zo te lezen. Jammer Ineke dat je telefonisch geen bereik heb. Jij hoort niks en ik zag niks meer.
    Het kan verkere.

lieve groet en dikke kus je zus