Duistere zaken - Reisverslag uit Kotu, Gambia van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Duistere zaken - Reisverslag uit Kotu, Gambia van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Duistere zaken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

28 Januari 2012 | Gambia, Kotu

Gelukkig goed aangekomen in Gambia en straks naar het vliegveld. Gisteren om 10.30 uur vertrokken uit Sally Senegal. De taxi met twee drivers heeft ons via Kaolack naar de grensovergang bij Karang gebracht. Voorspoedig gereisd, maar dat mag ook wel met de luxe Toyota 6 sitter. Er reden nog wel een paar bussen, maar er was een brandstof tekort en dreigende stakingen, zodat we gekozen hebben voor wat zekerder reizen.
De Stempel om Senegal te verlaten hadden we zomaar, die om Gambia in te mogen ook. Maar willen we net het douanekantoor uitlopen om met de taxi naar de boot te gaan, worden we door een zich kenbaarmakende rijksdienaar verzocht hem te volgen. In de kamer die verstoken was van alle licht, verzocht hij ons om alle tassen en rugzakken maar leeg te maken. We waren wel achterdochtig, op welk douanekantoor gaan ze spullen in het donker controleren. Na de eerste banaan gegeven te hebben, werd de sfeer wat vriendelijker. Toen hij de doos met Mont st Michel koekies zag, werd de man helemaal opgewonden, weg was ons koekie voor onderweg. Aan het zoeken kwam geen eind en het had zelfs voor mij nog enkele openbaringen. Zag zeker 6 paar oortjes voor in de airplane langskomen, waarbij de beambte iedere keer smekend keek of hij er een kon krijgen. Aan de serie tabletten kwam ook geen eind. Ik heb nooit geweten dat Ineke zoveel pillen meegenomen had, maar ze werden stuk voor stuk bekeken of de blister nog wel gesloten was, dat heeft zeker een 20 minuten geduurd. Om in de vuile en bezwete kleding te snuffelen, had de man niet zoveel zin. Hij durfde nog te vragen om Senegalees geld, want daar kon ik in Gambia toch niets mee. Eindelijk in de taxi naar de boot. Kaartje gekocht voor een dubbeltje, werden we weer uit de rij gehaald door een rijksambtenaar, om mee te gaan naar een iets minder donkere gebedskamer, waar net een Gambiaanse naar Mekka gericht was om haar prevels af te draaien. Ik zag het al weer helemaal voor me al die pillen en oortjes, dus we hebben stellig gezegd dat we uit ten treure onderzocht waren. Na wat heen en weer gepraat, mochten we via de autoingang naar de boot, dat gaat sneller en je heb zeker een stoel om op te zitten. Aan boord leuk gepraat met 5 jongens die naar de avondschool gingen, hun boeken bekeken en ze een voetbal cadeau gedaan. Na de bootreis naar het hotel; een wat gedateerde aangelegenheid, met een breakfast zonder brood. Overigens gisteravond lekker gegeten bij een Deense Duitser die hier overwintert, wel een van de betere en niet dure maaltijden genuttigd. Uiteraard was het idee van Dorus. Na veel biertjes en een gezellige avond zijn we uitelkaar gegaan [wat Dorus betreft]. Vanmorgen nog een kookboek gekocht en wat van Maggie.
Dus wacht maar op de Yassu Kip. We gaan zo naar het vliegveld en de afsluiting volgt als we weer thuis zijn.

• 28 Januari 2012 - 14:17

Annemarie:

Ik heb weer genoten van de verhalen. Leuk om een reis verslag te lezen over de delen van Senegal waar ik geweest ben! Zo te horen is Gambia ook de moeite.

groetjes Annemarie

• 28 Januari 2012 - 22:19

Evelien Meijs:

hey reizigers,
    het zit er op. bedankt voor jullie reisvertelsels en mooie foto's. een mooi kijkje in een verweggistanland waar het leven zò anders is. hoop dat jullie weer veilig thuis komen en na lang nagenieten van dit avontuur!
    groeten uit de polder.