Pan Amerika - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Pan Amerika - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Pan Amerika

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

04 Januari 2014 | Panama, Panama-stad

Van Amsterdam naar Panama City

Na een nachtje sofa, vroeg opstaan om met de express bus naar Schiphol te reizen. Uiteraard hebben we de kleinkinderen en the parents gedag gezegd. Hoe zal het gaan tot het eind van de maand geen kleinkinderen te knuffelen, maar Skype is er ook nog. Op Schiphol een file voor de drop-off van de bagage, je zag duidelijk dat ze er mee aan waren. De line-up werd geïnstalleerd en hieruit kun je de conclusie trekken dat je maar beter eerder kunt komen omdat nu iedereen thuis incheckt en men ook op het laatste moment de bagage dropt. Zo op weg naar Parijs, daar een uurtje gewacht om de volgende vlucht te nemen naar Panama City. Dit was wel een zitje van 11 uur je bent bezeten na die tijd, maar niet echt gek en elke spier snakt naar beweging.
Op het vliegveld in Panama was het raak, bevangen door de hitte meer dan 28 graden zonder ventilator, moest het gehele vliegtuig ingeklaard worden. Hier hebben we zeker 2 uur op moeten wachten voor we aan de beurt waren, wel een nadeel als je als een van de laatsten uit zo’n luchtschip komt. Tot overmaat van ramp voor ons, moesten de douane meisjes er ook nog tussenuit voor een persoonlijke verzorging. Enkelen bleven 45 minuten weg, zal wel de reguliere pauzetijd zijn geweest. Spontaan applaus van de reeds 500 a 700 wachtenden.
Eindelijk met de taxi coöperatieven voor een fixed price naar het hotel. Met een vaart die de snelheid van het vliegtuig evenaarde, kwamen we uitgeschud en doorelkaar gerammeld bij het Hotel Bahia Suites aan.
Snel de tassen op de kamer en even op de top van deze locatie een paar biertjes doen. Lekker briesje, veel lichtjes en omringd door torens die als mastodonten de stad stonden te vertegenwoordigen.
Lekker geslapen en besloten er een slenter-bijkom-dag van te maken. Een energierijk ontbijt met maisbrood, eieren, kaas, vlees en worst, gelukkig ook koffie. Zo eerst maar op weg om een paar reisgidsen te zoeken, die liggen nog in Amsterdam, ja je vergeet weleens wat, of zal het de leeftijd zijn. Uiteindelijk hebben we een oude bekende bookshop gevonden Exedra Books. Daar heerlijk nog wat gelezen in de lounge afdeling en maar weer op avontuur met de Metrobus. Met wat hulp van vriendelijke mensen zijn we toch weer in de buurt van het hotel aangekomen.
Te vroeg voor de kamer dus we bedachten om naar de Baai van Panama te lopen. Dit was een succes, met ons leek het of de gehele stad dit had bedacht, even sporten, lopen, fietsen, skeeleren, hardlopen, skateboarden en uiteraard pronklopen. Het was plezant te zien dat iedereen hier zichtbaar van genoot. Wij ook, wat een verschillende rassen van mensen en die leven hier in een grote harmonie samen.
Op naar het hotel even het zweet en stof afspoelen, toch aangestoken door de actieve mensen ook maar naar de fitness, 45 minuten actief. Het zweet liep in straaltjes van mijn hoofd, meer zweet dan ik het laatste half jaar bij Sportschool de Leeuw heb laten liggen. Oké, hemd uit en dan zit je op zo'n fiets, de beginnende borstvorming beweegt op de cadans van het trappen, den teugels hangen over de rand van de sportbroek en de bully bet maakt cirkeltjes op het ritme. Als je jezelf zo ziet, bedenk je acuut in een opwelling: hoezo een relaxte vakantie, actief lopen fietsen enzovoort. Je schrikt toch wel als je jezelf zo 45 minuten kunt bewonderen en dan ben ik nog niet eens de dikste van de drie volgens een aardige dame waarmee we oud en nieuw hebben uitgezeten.
Na lekker te hebben gegeten, gaan we een diepe slaap in. Het is nu zaterdag 4 januari 15:31 uur Nederlandse tijd. Het ontbijt is weer goed. We gaan straks wandelen naar El Casa Antiguo, hier gaan we eerst naar de vismarket, die ons aantrekt met zijn geur (volgens de reisgids).

• 04 Januari 2014 - 18:35

Marie-José De Theije- Vereecken:

Dag Erick en Ineke.
    wij wensen jullie weer een hele mooie vakantie toe en we zullen het weer allemaal volgen.
    Groeten van Jan en Marie-José

• 05 Januari 2014 - 14:37

Rino En Rennie:

Nog geen foto's? groetjes RenR

• 05 Januari 2014 - 14:46

Rennie Ventura:

Erick, wat zijn mastodonten (klinkt wel leuk) en plesant lijkt me meer iets voor Famke van Anne- Jan.
    Leuk verhaal trouwens. RenR

• 05 Januari 2014 - 23:03

Evelien En Thijs:

hey globetrotters, lekker de wereld rond, van panama naar......? mocht het Costa rica zijn, dan hebben we een leuk adres om te bezoeken!
    wens je veel reisplezier en ogenlust!

• 06 Januari 2014 - 13:10

Corry:

klinkt weer zeer gevarieerd en als echte bijkomdagen.....hoewel??!!
    ga verder met genieten van een nieuwe wereld en wie weet ontdek je ook een nieuwe wereld in elkaar!
    veel plezier, liefs corry

• 08 Januari 2014 - 00:32