De luchtjes van de zee - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu De luchtjes van de zee - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

De luchtjes van de zee

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

06 Januari 2014 | Panama, Panama-stad

Na een stevig ontbijt zijn we gisteren, zaterdag dus, op ons gemak naar de oude stad gelopen. Het is prachtig lopen langs de boulevard die de avond ervoor nog het toneel van een show in alle gradaties was. De zilte lucht die vanuit de zee je neus indrijft, af en toe een zweem van rottend wier en bij de viesmarket de lucht van verse en minder verse vis, kortom zoals het hoort te ruiken als je in zo’n omgeving bent. Prachtig de vissoorten en de inktvissen, de baklucht nodigde je uit om er van te gaan genieten. Doorgelopen kwamen we in de oude stad, waar je je echt in een oud koloniaal verleden waant, gelukkig is men veel aan het restaureren. Maar er gaat dan wel wat van het volkse verloren. Op het menu van Ineke staat altijd wel een museum, dus in een prachtig oud gebouw naar het kanaal museum geweest. Kaarsje opgestoken in een kerk, is ook een ritueel aan het worden, gezocht naar het gouden altaar, maar die hebben we niet gevonden, althans de deur was dicht. Fijn bakkie gedaan bij een cafe met eigen branderij erbij. We hebben wel wat meters gemaakt, maar prachtig om dit al slenterend te doen.
In het restaurant van het hotel gegeten en op tijd naar bed. Nog twee nachtjes bijgeboekt, in een kamer met jaccuzi en uitzicht op zee. De tassen ingepakt in de lobbie gezet om aan de sightseeing tour te beginnen dan hebben de benen ook wat rust. Je ziet veel en hoeft niets te regelen, ik raad dit iedereen aan om het zo te doen in een stad waar je voor het eerst bent. Leer je de weg ook een beetje kennen (waarvoor eigenlijk). Na drie etnische dorpjes te hebben bekeken (soort open-air museum) zijn we in de 3D film over het Panamakanaal beland, jammer dat er geen oceaanstomer door de sluis ging. Van route 1 overgestapt op route 2 en naar Panama Viejo gegaan. Maar deze tweede lijn was tevens de laatste rit van de tour, dus hebben we maar besloten om van hieruit met de metrobus terug te gaan, dan is het wel handig als je een beetje weet hoe de zaak in elkaar steekt.
Prachtig om tussen de oude ruines te lopen met het uitzicht op de baai waar de Spanjaarden voet aan wal hebben gezet. Jammer dat de Spanjaarden en anderen Europese landen allemaal op rooftocht naar zilver en goud waren.
Veel kloosters een nonnenklooster van de zusters van the order of immaculate conception; Joost mag weten hoe zij tot mens geworden zijn. Een aanrader om toch maar je eigen gang te gaan en van de excursie af te stappen. Nog de oude toren van de kathedraal beklommen, ja die toren die je op alle plaatjes tegenkomt. Uiteindelijk hebben toch weer een flink eind gelopen, tijd voor de jaccuzi, maar voor dat je het door hebt, zat het schuim tot aan het plafond. Je zou die foto van die verschrikkelijke sneeuwman wel willen zien, maar dat gaat lekker niet door.
Straks even een visje pakken bij de afslag en morgen naar de andere kant van Panama de stad Colon, hier schijnt alleen maar gespuis rond te lopen, we zullen het wel zien.

• 06 Januari 2014 - 11:43

Marieke:

Hallo Erick en Ineke,

Wat fijn dat ik nog steeds in de verzendlijst sta ;). Ik wens jullie een hele goede en veilige reis!

Liefs Marieke