Jodhpur en Rohat - Reisverslag uit Rohat, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Jodhpur en Rohat - Reisverslag uit Rohat, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Jodhpur en Rohat

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

12 Januari 2015 | India, Rohat

11-12-2015 Jodhpur en Rohet
Zondagmorgen om 9 uur stond de gids al klaar voor de tour door het Mehrangarh Fort dat gebouwd is in 1459. Wederom is hier te zien dat de zijderoute van het oude Perzie tot in China veel welvaart heeft gebracht. Ik herinner me nog de verhalen die mijn vader over de welvaart in het oude India heeft verteld. De architektuur is een mix van stromingen uit alle landen aan de zijderoute gelegen. Indrukwekkend om het te zien. Met de gids verder door de oude blauwe stad gelopen naar een van de oudste markten van India, er is alles te koop, je kunt er zelfs huiden verkopen. Je legt je handel gewassen vellen van de geiten of de schapen voor de koopman en als hij geinteresseerd is, pakt hij het op. Kom je overeen met elkaar, dan gooit de koopman de handel bij de stapel die hij al aangekocht heeft. Je vraagt je zo langzamerhand wel af waarom er zoveel kooplieden zijn, maar als elke kaste zo zijn eigen handelaren heeft, is het wel logies. De klokkentoren van Jodhpur mocht niet gemist worden. Na de sightseeing op weg naar Rohet. Onderweg nog een bedovertrek gekocht, dat belooft wat, de rugzak zit al vol.
In Rohet aangekomen hadden we een middag om te wandelen. Dat hebben we gedaan om een meer dat groter bleek te zijn dan we verwacht hadden. Nog een geluk dat het in de vorige moesson periode wat minder geregend heeft, zodat we het sneller in twee uurtjes konden ronden. Geen terrein om met gympen te lopen, de doornen van de desertplant stonden rechtop in mijn zolen.
Heerlijk gegeten wederom puur Indiaas, lekker geslapen.
Maandag 12 januari
Het verblijf is wederom uitstekend. De eigenaar organiseert jeepsafaritochten om twee soorten antilopen te bekijken. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan een boeren familie. Opa stond ons al op te wachten met een spintol om van de ruwe katoen draden te spinnen. Hij deed dit als tijdverdrijf en had zo alle bedbodems van de familie al van katoendraad voorzien. Deze familie behoort tot meest ecologische kaste van India. Geen electriciteit en stromend water, één met de natuur, ze volgen 29 regels waar ze zich aan te houden hebben. Dit is de Bishnoi tribe (google).
Enigszins verlicht zijn we weer richting hotel gegaan na een opiumritueel in een andere village.
Na de safari hebben we zelfs een begin met een boek kunnen maken, de temperatuur overdag is zomers voor ons, dus in onze overmoed het zwembad in, dat was koud net 14 graden. Ik moet zeggen het went wel als de zon vol op je staat, maar na een half uur kippenvel vond ik het wel genoeg.
Het dorp doorgewandeld, wat bijzonder is in dit dorp dat de eigenaar van het hotel met de lokale bevolking het zo geregeld heeft dat de kinderen niet mogen bedelen, dan laat hij alleen mensen uit het dorp bij hem werken in het Hotel (Rohet Garh Fort). Zo moesten we de fooien die we geven allemaal verzamelen en in de gemeenschappelijke pot doen. Zitten ondertussen te luisteren naar originele Indiase muziek, gaan zo aan tafel.

• 12 Januari 2015 - 22:44

Jose Apeldoorn:

Ha Ineke en Erick

Ik geniet volop mee! Veel plezier
    Liefs Jose

• 13 Januari 2015 - 15:50

Irma:

Hallo erick en Ineke,

Alle verhalen gelezen en ja, soms natuurlijk herkenning in foto's en verhalen van mijn reizen
    naar India, Al moet ik wel toegeven dat wij niet zo'n luxe vervoer en hotels hebben als jullie.
    Op jullie manier zie je in korte tijd wel veel meer al is het zelf uitzoeken van vervoer en verblijf in stations ook een belevenis op zich. Prachtig hè die tempels en leuk als een gids daar de nodige verhalen bij kan vertellen.
    Ook is het lekker dat je veel minder vermoeid raakt als je mooi met de auto van plek naar plek wordt gereden.

wij zijn weer terug uit La Palma, waar het best erg koud was en ik ben dan ook ziek thuisgekomen. Nu weer wat opgeknapt en druk bezig de laatste slaapkamer aan het verbouwen, verven en beetje in te richten als ouder/kindslaapkamer. Leuk hoor, maar ook wel een beetje het gevoel krijgen dat je oud wordt.

Voor jullie is het nog lang niet voorbij dus geniet van alles wat er nog komen gaat en heb er samen een fijne tijd, liefs Irma