Een paleis voor jezelf met 5 man bediening - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Een paleis voor jezelf met 5 man bediening - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Een paleis voor jezelf met 5 man bediening

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

24 Januari 2015 | Nepal, Lumbini

Of je wilt of niet: eten supergoed, ontbijt voortreffelijk, ambiance wat grauw maar vorstelijk. Zeer goede bediening en ook nog vergezeld van super achtergrondmuziek, dan voel je je wel vorstelijk onthaald. Na het ontbijt in de royal tuin koffie gedronken. Onze Formule 1 driver Raket, zo ben ik Rakesj gaan noemen, stond al klaar, hij had in de auto geslapen. Ik heb hem uitgelegd dat we de tijd hebben en dat heeft hij begrepen, dus relaxt als moderne monniken op weg naar de speelplaats van Boeddha en naar Lubini.
Onderweg op verschillende plaatsen gestopt om de foto’s te maken. Voor het eerst kraanvogels gezien. Het landschap is grootschaliger, je komt meer maaidorsers tegen en ossen tractie. Het verschil tussen de boeren is groot, dit is te zien aan de boerderijen van steen en de hutten van leem.
Met de fiets hadden we in een uurtje in Lumbini kunnen zijn, maar ja, je moet je stempel halen, dus via de zeer slechte weg nu op ons gemak rijdend naar de grens van Nepal.
Het verkeer in de grensplaats was compleet een chaos. We zijn zeker 10 km vrachtwagens voorbij gereden die voor de overgang stonden te wachten op de weg. Dus bussen en toeristen taxi’s maar op de tegenliggers weg. Als er dan een tegenligger komt, kun je geen kant op, dus drie rijen dik, dat gaat meestal wel goed maar niet toen we in het dorpje aankwamen. Muurvast zat het spul, Raket wel een snelle en goede chauffeur drukt de neus van de Tata er zo tussen. De grensovergang voor ons ging snel, omdat we het visum al hadden. Stempel erop nadat we een formuliertje hadden ingevuld, de auto van Raket duurde langer. Hij mocht er zelf zo door omdat voor Indiase mensen en Nepalezen vrije doorgang is, met identiteitskaart.
In het hotel Lumbini garden eerst wat gegeten, om daarna met de receptioniste naar het dorpje te lopen. Niet voor te stellen, een deftige netjes verzorgde dame die de deur van een lemen hut met dun rieten dak opendoet. Haar goede nacht gewenst en we zijn verder gelopen. Op de lokale markt aangekomen, mooi te zien dat de kippen hun pluimen verlieten op de plaats waar al duizenden kippen gepluimd zijn. De brander op de kaalgeplukte kip om de eventuele bacteriën te doden en de laatste stoppels er af te branden. Hele kip kost omgerekend €2.00, ze worden meestal per deel verkocht en op een hakblok in stukken gehakt van 3 cm, dus niet netjes uitgebeend of geslacht. De trek in kip is na deze slachtpartij wel minder geworden, dus vanavond maar vegetarisch. Na de markt door het dorpje gelopen, lemen hutten met strovuurtjes er voor, je ruikt naar verbrand riet en door de rook geen last gehad van de muggen. Mooi om het rustige dorpsleven te aanschouwen. Op naar het hotel waar de reisagent ons telefonisch verder zal helpen. Raket is weer terug naar India. Lumbini is een pelgrimsoord, in het hotel waar we overnachten, slaapt ook een buslading vol monniken uit China. Helaas is het Engels van hen erg slecht en was het een kort gesprek.

• 25 Januari 2015 - 19:51

Astrid:

Klinkt nog steeds goed. Ben benieuwd hoe het verder in Nepal gaat.
    X

• 25 Januari 2015 - 23:02

Evelien En Thijs :

enerverende reis weer!! Wat een indrukken allemaal. Geweldig!!