Wandelen naar Taro - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Wandelen naar Taro - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Wandelen naar Taro

Door: erickineke

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

29 Januari 2013 | Indonesië, Sanur

We zouden een dagje sportief doen, je kan wel zeggen dat dat gelukt is gisteren 28 januari. Na het ontbijt dat in onze ogen prima is. Met de gepaste keuze de wandelschoenen aangetrokken en eerst het Paleis bekeken. Als je enige interesse toont, dan word je zelfs uitgenodigd op het prive terrein van de sultan. Vroeger hadden deze mensen aanzien, zorgen via een omweg voor magische krachten. De eerste Nederlandse kolonialen hebben daar bij levenslang nachtmerries van gehad. Was leuk van de bewaker dat hij ons op het prive terrein toeliet, van magische krachten hebben we niets meer vernomen. En de rol van de sultan is strikt een formele binnen het Hindoe gebeuren, zo gaat hij vandaag voor in een grote ceremonie, maar die missen wij. Verder en route over een oude stenen brug om Ubud te verlaten en een stevige klim te maken van de 1600 meter stijgen (dit wisten we niet van te voren, want van hoogtemeters hebben ze hier nog niet gehoord.) Fijn dat er ons via een prive bordje kopi in het vooruitzicht werd gesteld. Daar waren we wel aan toe, misschien een beetje vroeg maar we hadden wel zin in iets, dus met de wandeling nog voor het grootste deel voor ons, maar stevig gegeten. Het was een bijzondere relaxte plaats voor de lunch, met nog enige kunstwerken in de galerie. Onderweg kwamen we veel ateliers tegen. Maar om nou op een wandeling beschilderde eieren mee te zeulen, ging mij wat te ver. Het waren hardhouten eieren en je moet het nog leuk vinden ook.
We stapten rustig door, veel steenhouwerijen die allemaal Hindoe tempeltjes of goden maakten en niemand die je kon vertellen hoever nog. Het is wel zes keer een kilo (kilometer) geweest, maar daar klopte niets van. We begonnen de leg er goed uit te krijgen totdat het dorpje in zicht kwam, kopi gedaan bij lokaal zaakje en vragen naar de bemo. Er was geen busje in dit dorp, dan maar met de eigenaar van de zaak een deal maken dat hij ons terug brengt. In Ubud aangekomen hebben we kaartjes gekocht voor een Balinese dansvoorstelling, prachtig. Op tijd naar bed.
Vanmorgen de Bali kunst nog geproefd in een museum dat in een mooie ambiance verscholen ligt en een kookboek gekocht om de gerechten te kunnen maken, Om 12.30 uur met de shuttlebus vertrokken naar La Taverna in Sanur om de laatste twee nachten Bali te doen, ga nu eten, lijkt mij lekker.

• 29 Januari 2013 - 16:34

Irma:

Hallo,

Ja nog even en dan komt het einde al weer in zicht.
    Yvonne is vorig jaar ook op Bali geweest en heb foto's gezien van
    o.a. Sanur.
    Maar ook de foto's bij jullie verhaal zijn prachtig. Je mag best voor mij zo'n pot
    meenemen, Erick! maar ja, als je al geen houten ei mee wilt nemen zal ik maar niets verwachten.
    geniet van de laatste dagen en tot in het weekend, goede reis.
    Irma

• 29 Januari 2013 - 17:35

Corry:

Verheug me op " woensdagavond eten" als Erick met nieuw kookboek in de hand aan de slag gaat!
    Nog veel plezier op Bali. Roelof en Anneke gaan ook daarheen een dezer dagen.
    x corry

• 29 Januari 2013 - 21:53

Emmy:

Ik heb vanavond jullie reisverslag gelezen. Op eigen houtje, is anders dan een georganiseerde reis, dit is wel meer avontuur. Eenmet een bus een rondreis maken zie ik jullie niet zomaar doen!
    Heb de reis weer helemaal opnieuw beleefd.
    Van Jakarta tot Bali was het veel herkenning: o.a Jakarta- haven, Bogor botanische tuinen,theeplantages,Bandung ,Prembanen tempel, Borobudor. Van de Bromo hebben we toen niet veel gezien,het zicht was toen maar enkele meters maar dank zij jullie foto's weet ik nu hoe het er werkelijk uitziet.
    Het was vroeg opstaan en een lange rit naar boven. Bali vonden we ook erg mooi. We zijn toen een paar dagen in Kuta geweest en vandaar vertrokken naar Nederland.
    Jullie reis zit er bijna op? Geniet ervan van en kom uitgerust thuis, hopelijk geen jetlag en geen cultuurschok.

De 11 stedentocht zit er voorlopig niet in, leuk dat we bij die gelegenheid bij jullie mochten logeren.
    In maand febr. kan het nog behoorlijk vriezen, wie weet. groetjes

• 29 Januari 2013 - 23:25

Rennie:

Hallo Luitjes,
    Moet toch even kwijt aan jullie dat gisteravond Hare Majesteit Beatrix om 7 uur voor alle radio
    en T.V.zenders bekend heeft gemaakt dat ze zal aftreden en dat haar zoon de Prins van Oranje.
    haar zal opvolgen als Koning Willem Alexander en Koningin Maxima. Het was een grote verrassing
    voor velen , alleen Mark Rutte wist ervan.
    Dit feestje is op Koninginnedag 30 april 2013.
    27 April is in het vervolg Koningsdag, op de verjaardag van Willem Alexander .
    Jullie hebben vandaag thuis een L.C. krant gekregen dus kunnen jullie alles rustig nalezen als je thuis bent. Gisteravond en vandaag is alles in de kranten radio en T.V. in het teken van het aftreden van de Koningin.
    Nog veel plezier op Bali en goede reis en tot ziens op vrijdag .