Op weg naar een wereldwonder - Reisverslag uit Agra, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Op weg naar een wereldwonder - Reisverslag uit Agra, India van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Op weg naar een wereldwonder

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

19 Januari 2015 | India, Agra

Goed geslapen, geschoren en well dressed op weg naar Agra. Ineke is beter gekleed dan gisteren toen ze uit de blauwe linnen broek van haar dochter scheurde. Wie van de twee de dikste kont heeft, weet ik niet maar het zal wel gekomen zijn van de waggelende olifant, die de stof van de broek heeft doen scheuren. Broek maar weggegeven aan een dame die een naaimachine heeft. De stad Jaipur verlaten en via een prachtige autoweg door een nog steeds vlakker wordend landschap op weg naar een van de zeven wereldwonderen in Agra.
Onderweg nog een paar souveniers gekocht. Ik weet niet hoe ik dat allemaal in de rugzak krijg. Ook hebben we het eerste fort van Akbar bezocht, een indrukwekkend fort met de naam Fatehpur Sikri. Dit Middeleeuws fort van deze Mungel Akbar is de hoofdstad van zijn rijk worden, maar door het opdrogen van de waterbronnen is men naar Agra verhuisd. Een paar zaken die deze heerser goed deed: hij verzamelde vrouwen en deelde of genoot de liefde. Maar ook bracht hij filosofen en vooraanstaande personen van andere religies bijeen die samen meer dan 20.000 boeken hebben geproduceerd. Ook zou men in die tijd geprobeerd hebben om van alle religieuze stromingen er één te maken. Was dat maar gelukt, maar zoals de hindoe zegt, zoveel zinnen zoveel geloven en er is maar één God.
Onderweg in een tolpoort nog wat oponthoud gehad omdat deze niet werkte. Des te harder werkten de claxons achter ons. Het hotel gevonden, jassen opgezocht want het is hier door de mist waterkoud. Als nu de trein die we morgenavond moeten halen maar vertrekt, want met mist rijden ze niet, je gaat geen koeien doodrijden.
Nu nog even boodschappen gedaan bij de Indiase Zeeman (VishalMarket) de beste melanges van kruiden gekocht en een nachthemd voor 3 euro, voor die prijs kun je het niet laten hangen. We komen op de terugweg het prachtig opgetuigde paard nog tegen waarop Ineke zei, het standbeeld is omgedraaid. We vallen hier midden in een verjaardagsfeestje van een welgestelde jongeman en op het plein naast het hotel zijn bruiloftsgasten zich aan het vermaken. Alles heeft extra stroom nodig dus er staan nu twee gigantische aggregaten te draaien, die de disco en de bruiloftsmuziek verstoren. De cadeaux dit stonden uitgestald: een nieuwe auto, bankstel en een vracht aan gekleurde borden, de keuken uitrusting, te veel om op te noemen. Dit gebeurt alleen bij de gegoede families.

• 20 Januari 2015 - 06:54

Astrid:

Hoi Erick,

Gelukkig had jij die linnen broek niet aan..

• 20 Januari 2015 - 23:04

Anneke:

Hallo Ine en Erick.
    Wederom weer prachtige verhalen, lijkt me wel een land met veel tegenstellingen, en armoede.
    Jullie verder genieten van de rijkdom aan cultuurgeschiedenis.

• 21 Januari 2015 - 13:41

Hans:

Erick, met zo weinig alcohol onderweg loop je het risico dat je je garderobe moet vernieuwen als je in erug komt. Ineke heeft nog een jaar huishoudcursus gedaan na de MULO, dus dat zal haar van pas komen.