Getempeld en verrassend geslenterd - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Getempeld en verrassend geslenterd - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Getempeld en verrassend geslenterd

Door: Erickineke

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

19 Januari 2013 | Indonesië, Jogjakarta

De wekker om zeven uur, ontbijt bruin brood met omelette, koffie en thee, busje komt zo. Hij was wat vroeg, dus moest hij maar even wachten. Onderweg nog twee kleine tempeltjes bezocht. Blijkt dat ene van Erp zich nogal goed heeft bezig gehouden met de restauraties van de tempels. Onze medepassagiers mochten via de locals ingang, wij via de foreigners, scheelt wel 18 dollar. Als het geld maar goed besteed wordt, hoop ik dan maar. We hebben als gast wel een kopje koffie gehad. Hup het park in, het is een groot toeristisch festijn. We besloten om eerst maar eens een filmpje te pakken met de headlines van de Borobudur. Dit was een slimme zet vonden we alle twee. Je loopt dan toch met andere ogen naar dit eeuwenoude wereldwonder te kijken. Prachtig, ondanks de massa die wegviel door de omvang van het complex. Het is een bezondere ervaring om de duizenden uitgehakte voorstellingen te bewonderen, de een intensiever dan de andere en veel zijn we gewoon langs gelopen. Lunch genomen sagochips met barbequesmaak en sapje erbij. In de minibus terug naar Yogja, ons laten droppen bij het paleis van sultan de 10de, maar die deed de deur net voor onze neus dicht. Dan maar een kopje gedaan in zijn luxe cafe. Relaxed gezeten onder het genot van hindoe pingelmuziek, werkte zeer rustgevend, pannenkoekjes en gebakken banaan als lekkernijtje erbij. De dag kan al niet meer kapot. Hup dan maar op de kletter door de kampongs, dit levert altijd wel wat verrassends op. Werden we door een loempia vrouw rondgeleid door haar kampong, om zo toch nog in delen van het paleis te komen, van sultan de 7de nog wel. Prachtig hoe de mensen in de kampong leven, elke baby werd door Ine uit de kinderwagen bekeken (red. sterk overdreven) waarna ze trots haar kleinzoon Yme liet zien (red. nadat er naar gevraagd werd). Ook aan het batikwerk en het foto's maken van oude mensjes kwam geen einde, ga staks verder, maar eerst mijn beef rendang opeten, met een bintang voor het slokje tussendoor,

• 22 Januari 2013 - 14:07

Cees:

Erg lang over je beef rendang gedaan of te veel bintang ingenomen dat je niet meer aan schrijven toekwam ?
    Verder erg mooie verhalen en nog veel plezier.

Je zwager