De dag van de ceremonies - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu De dag van de ceremonies - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

De dag van de ceremonies

Door: erickineke

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

26 Januari 2013 | Indonesië, Ubud

zaterdag 26 januari 2013
Dag van de ceremonies.
Ineke om 6.30 uur al naast het bed om naar het yogaklasje te gaan, daar was ze alleen met de leidster. Deze stelde al vlug voor om het maar bij een paar eenvoudige oefeningen te houden. Totaal relaxed kwam ze aan het ontbijt. Zoals het thuis is, is het bij Hamsa een geweldig ontbijt, ik met een meersmaken sapje en Ine met een fruithapje van veel verschillende vruchten. De zooi in de rugzakken gepropt, want busje zou om 9.00 uur komen. Stipt op tijd kwam Sue met haar man aangereden. Sue wist de weg naar deze top, omdat ze ons hier heeft gebracht met de bike. Haar man is taxichauffeur, dus we kennen nu de gehele familie. Het blik was zwaar versierd met ornamenten van jonge cocosnootpalmen die kunstzinnig in elkaar gevlochten waren. De versierselen waren om de God van het ijzer een dienst te bewijzen en de dankbaarheid te tonen, zodat het blik het langer uit zal houden. Gaf direct al een veilig gevoel. We waren maar wat blij dat we van deze steile berg afgehaald zijn. We gaan al sightsee-end naar Ubud.
De waterval was prachtig en uniek, het duo valletje bestond uit een warme en koude bron met kraakhelder water, de prijs voor de gids was nogal aan de gepeperde kant, maar hij vertelde dat de opbrengst ten goede komt aan de dorpelingen en de schooljeugd, klinkt heel mooi hier in Indonesië.
Op weg naar de Ulun Danur Tempel aan het Bratanmeer was het op de tegemoetkomende baan een filerijden van bussen. Volgens Dan (onze driver) waren alle Javanen op vakantie op Bali en lettend op de kentekens klopte het mijn inziens ook. Zelden zoveel bussen op een dag gezien. Bij de tempel aangekomen vieren ze daar volop het feest van de volle maan. Manden met etenswaar neemt men mee en wacht op de zegeningen waarna het als feestmaaltijd thuis met de gehele familie opgegeten wordt. Het meer bezocht en door een botanische tuin gelopen, het kan niet op. De restaurants op de route zaten stampvol met de vakantievierende Javanen. Dan, onze chauffeur wist nog wel een goede plek, daar naar toe. Drie nasi speciaal besteld net op tijd werd het opgediend, want er kwam een 4 tal busladingen binnen die in no time langs het buffet werden gestuwd en moesten gaan eten.
Precies om drie uur werden we voor ons hotel in Ubud gedropt. Vanmiddag lekker genoten van de schaduw van de palmen en bananenbomen met onder ons het geluid van een snelstromend riviertje waar 3 jongens in aan het vissen waren. De doofstomme jongen maakt mij duidelijk dat hij er al drie gevangen had, dit met handgebaren en het uitstoten van voor mij onduidelijke klanken, maar toen ik drie vingers opstak verscheen de glimlach en het zwemgebaar van een vis. Nog genoten van de zonsondergang, maar de paar muggen en de geweldig grote vleermuizen maakte het noodzakelijk om ons achter het glas te begeven.
Hebben net gegeten en in een speciaalzaak en op ons gemak koffie gedronken, met aan de overkant live muziek van de Havaanse Cuba social band. Lig nu dit verhaal te tikken in een airco controled room die wij graag op 26 graden houden. Lager is te koud en zo word je er niet verkouden van, welterusten.

• 27 Januari 2013 - 16:31

Bram Janse:

Hallo Erik en Ineke,
    Heb bewondering voor de regelmaat van het sturen van verhalen en foto's. Zat even te tellen en kwam op 22 verslagen en haast geen dag over hoeven te slaan, wat ik wel had vewacht vanuit een toch primitievere wereld. Veel positieve geluiden en geen ellende tot nu toe. Ga zo nog even door met genieten.
    Groeten Bram.