Sing-Sing - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu Sing-Sing - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van ErickIneke Vereecken - WaarBenJij.nu

Sing-Sing

Door: erickineke

Blijf op de hoogte en volg ErickIneke

25 Januari 2013 | Indonesië, Lovina

Zitten we zomaar in nog hogere sferen
Gisteren vertrokken richting Lovina, maar hier op de noordelijke weg rijden geen shuttle bussen. Dus een bemo aangehouden, deze wilde ons in one ride wel naar Lovina brengen voor 100.000 rupia per persoon. Maar dat is te veel, toen ik hem een briefje van 20.000 liet zien wilde hij ons ook wel brengen. Prima prijs voor de afstand in een rit voor toeristen die met bagage een halve bemo voor zich opeisen. De man stopte keurig voor de bergweg naar de Hamsa Lodge. We hebben eerst een Indo lunch genomen in een goed restaurant en met de hele middag nog voor ons besloten we de bagage hier te laten staan en met bemo transport de tempel van de vruchtbaarheid te bezoeken. Een van de beroemste tempels hier; maar waar en hoe daar te komen is de vraag. Hup de eerste bemo in, de man sprak allen Indo dus hield die een snel vriendje aan die ons uit de bus lokte. Deze snelle Jelle zou het wel even regelen; no way. We stonden net voor een toeristenburo. Daar waren brommers te huur, maar omdat de prijs met driver die de weg weet, niet zoveel meer was, hebben we bedongen om ons naar de Pura Maduwa Karang te brengen en daarna terug naar de bagage om vervolgens alles bij het resort af te zetten. Prachtige tempel met een relief van onze oud-Nederlander die al in 1904 met de fiets Bali is rondgefietst. Je zult je wel afvragen wat wij op deze leeftijd nog te zoeken hebben in een vruchtbaarheidstempel. Het is een tempel gewijd aan de vruchtbaarheid van de gewassen, rijst, koffie, mais en andere teelten. Op de terugweg moesten de drivers nog wat boodschappen doen voor het volle maan feest. Bij touroffice de dag van morgen geregeld. Tour met privat taxi naar Ubud.
Op naar de bagage en bepakt en bezakt op de motorbike (Ineke in rokje, wat niet zo handig was) naar boven steil zeg. Er begon spontaan water van men gezicht te rollen, Ineke ging stukjes lopen. Zijn we toch in het resort aangekomen. Wederom een paradijs, met Hollandse eigenaren. Zwemmetje gedaan, opgefrist en lekker gegeten. Beef Rendang met Bintangetje erbij, kopi na. Om de sfeer nog te verhogen een paar wierookjes voor het in de kamer staand Budha beeld aan te steken. Om de werkelijkheid van alle hogere machten te achterhalen maar een begin gemaakt met het boek de Koning de Wijze en de Nar. Vanmorgen de meisjes uitgezwaaid die gaan duiken bij een eilandje in de buurt. Wij zitten nu aan een verse vitamine C boost en gaan straks naar de Sing Sing waterval.
Vanmorgen de 25ste lekker uitgeslapen en kilometertje gezwommen, verder gegaan met lezen en hangen op de bank. De jeuk om wat te doen komt weer opzetten. We zijn 2.5 km naar het restaurant gelopen, kopi gedaan en langs het strand richting Lovina gelopen. Half uurje staan kijken naar lokale vissers die met heel veel gezeul een net binnen aan het halen waren met werkelijk geen vis, jammer voor de mannen. Wat een vuilnis treurig maar ook kleurig, er moet hier in de Balizee ook wel een drijvend atol ontstaan van alle shit die de zee indrijft. De blaffende honden werden zo'n beetje een plaag dus maar een stok zoeken om die kuitebijters van je af te houden. Komen we een rivier tegen die onbepaald diep en vuil was, daar waagden we ons niet aan, op naar de main road. Bemo gepakt en naar Lovina centrum gereden. Dit is een badplaats met van alles te veel, restaurants, bars, eethuisjes souveniers zaken, batikzaken en touroperaters. Ze hadden geen van allen drukte, het is ook laagseizoen. Nog een bamboebrug getrotseerd, op de pier gezeten en geen dolfijn gespot. De dappere Ineke wilde wel teruglopen en dan ook nog 2,5 km de berg op. Na een wandeling van 8 km, onderaan de steile bult een bike gecharterd die haar omhoog heeft gebracht en daarna mij heeft opgehaald. Nu is de Bintang leeg en wacht de kopi. Morgen naar Ubud.

• 28 Januari 2013 - 10:53

Marieke:

Erick, had je je t-shirt nog aan in het zwembad?!
    Prachtige verhalen, mooie foto's, ik geniet!